Home » Thuistrainingen » Trainingssessie 1 Kata

Maart 2020

 

Zoals jullie al vernomen hebben via allerlei kanalen zullen verschillende sporthallen hun deuren sluiten tot eind maart.

In Ninove en Geraardsbergen zullen er dus geen trainingen meer gegeven worden tot eind maart.

Alle info zal ik in de loop van deze week op onze site www.kachi.be plaatsen.

3 weken is heel lang om de trainingen te staken en we respecteren de mening van de overheid, maar stil zitten is ook niet de oplossing.

Er zullen per week 3 trainingssessie online geplaatst worden.

De clubexamens zullen we uitstellen naar een latere datum.

We proberen er het beste van te maken en hopelijk mag iedereen gezond blijven.


Trainingssessie 1: Kata training

1) Opwarming (15 min)

Springen met een springtouw (om de 100 sprongen kracht oefeningen) in het totaal 500 sprongen

* 10 maal pompen 

* 10 maal sit ups (buikspieren) => op en neer

* 10 maal pompen afwisselen op handen en ellebogen

* 10 maal sit up (buikspieren) => links en rechts (ellebogen raken de knieën)

* 10 maal plankhouding op ellebogen en voeten (pompoefening) => 1 min blijven staan in één rechte plankhouding

2) Stretchen (15 min)

Individueel stretchen (telkens 10 tellen (10 sec) aanhouden)

Rechtstaande oefeningen:

* In yo houding (schouderbreedte) naar voren, links en rechts

* 2 maal yo houding (2 maal schouderbreedte) naar voren, links en rechts

* Maximaal zijwaarts met gestrekte benen en voeten blijven op de grond, naar voren, links en rechts

Grond oefeningen:

* Benen gespreid met zitvlak op de grond en met gestrekte rug naar voren, links en zijwaarts

* Benen gestrekt voorwaarts met zitvlak op de grond en neem de bal van de voeten vast en buig naar voren

* Idem maar trek om beurt de hielen van de grond

* Trek je 1 been in (hou je knie op de grond) terwijl je ander been gestrekt voorwaarts ligt, Buig naar voren, naar je knie en draai je romp naar achter.

* Idem maar nu met je ander been geplooid.

* Maak je spieren los door je knieën te plooien en links en rechts te schudden. Na deze 10 maal uit te voeren, beweeg je knieën links en rechts naar de grond

3) Techniek training (15 min)

* Training op tsuki in Yo stand (schouder breedte stand)

- Dubbele tsuki vertrekken vanuit de hikite (heuphoogte) => Met snelheid en kracht de beide tsuki's zo snel mogelijk naar voren uitvoeren. romp/lichaam mag niet bewegen. (20 maal)

- Idem maar nu vanuit de beide tsuki's met snelheid en kracht naar achter trekken. Romp/lichaam mag niet bewegen. (20 maal)

- Idem maar beide oefeningen zoals boven beschreven achter mekaar uitvoeren. Met snelheid en kracht naar voren en achter, Romp/lichaam niet bewegen. (20 maal)

- Tsuki shudan uitvoeren links en rechts met snelheid en kracht, gebruik je heup voor de kracht. (heup niet schouders)

- Idem maar nu opgaan van de stoten, 1ste maal => 1 stoot (10 maal), 2de maal => 2 stoten na mekaar (5 maal), 3de maal => 4 stoten na mekaar (4 maal), 4de maal => 10 stoten na mekaar (1 maal)

* Training op tsuki en gyaku tsuki in zenkutsu dachi

- In zenkutsu dachi zetten en met kisame je heup in één lijn brengen met je benen, met snelheid en kracht je heup inbrengen en gyaku tsuki uitvoeren.

- Idem maar het omgekeerde => de gyaku tsuki staat er en men voert de kisame uit door de heup volledig naar je lijn te brengen van je benen.

- Beide oefeningen snel en krachtig uitvoeren met een kleine tussenstop tussen elke beweging.

4) Kata voor de niet gevorderden => Heian Shodan (30 min)

Deel deze kata op in 5 stukken, traint eerst 3 maal de standen, nadien 3 maal met de armtechnieken en nadien met kracht en snelheid.

Bij het overgaan naar een ander stuk vergeet niet de eerste stukken nogmaals te herhalen.

5) Kata voor de niet gevorderden => Empi (30 min)

Deel deze kata op in 5 stukken, traint eerst 3 maal de standen, nadien 3 maal met de armtechnieken en nadien met kracht en snelheid.

Bij het overgaan naar een ander stuk vergeet niet de eerste stukken nogmaals te herhalen.

Veel trainingsgenot en je mag het resultaat na de training steeds doorsturen naar één van de trainers.