Home » Thuistrainingen » Trainingssessie 2 Kumite

Zoals jullie al vernomen hebben via allerlei kanalen zullen verschillende sporthallen hun deuren sluiten tot eind maart.

In Ninove en Geraardsbergen zullen er dus geen trainingen meer gegeven worden tot eind maart.

Alle info zal ik in de loop van deze week op onze site www.kachi.be plaatsen.

3 weken is heel lang om de trainingen te staken en we respecteren de mening van de overheid, maar stil zitten is ook niet de oplossing.

Er zullen per week 3 trainingssessie online geplaatst worden.

De clubexamens zullen we uitstellen naar een latere datum.

We proberen er het beste van te maken en hopelijk mag iedereen gezond blijven.


Trainingssessie 2: Kumite basistechnieken

  1. Opwarming (15 à 20 min)

1a) Als het mooi weer is stippel een toertje uit van ongeveer 3 km uit, zo heb je een mooie opwarming achter de kiezen en kunnen we beginnen aan de effectieve training.

 

1b) Indien het weer niet toelaat om buiten te gaan lopen kan je ook ongeveer 15 à 20 min los rijden op een hometrainer thuis. (15 à 20 min)

 

1c) Bezit je niet over een hometrainer en/of buiten is er geen mogelijkheid om te lopen kan je dit trainingsschema volgen: (15 à 20 min)

 

Werk met potjes of iets dat je kan aanduiden op de grond (vb Wc papier, sokken, enz)

 

Zet 2 potjes uit mekaar van een afstand van ongeveer 5m

  • Loop rond de potjes heen en weer (10 maal)
  • Loop rond de potjes heen en weer met telkens bij het potje buiklig (10 maal) => probeer recht te springen op de voeten, gebruik je knieën niet bij het rechtkomen.
  • Ga zijwaarts tussen de potjes heen en weer (10 maal) => beweeg met de knieën geplooid.
  • Idem maar spring nu bij het potje naar boven met knieën naar de borst toe.

 

Zet de potjes ongeveer 50 cm uit elkaar over een afstand van ongeveer 5m

  • Loop naar potje 1 en keer achterwaarts terug naar de beginpositie, loop nu naar potje 2 en keer achterwaarts terug naar de beginpositie, doe deze oefening tot het laatste potje. (2 maal)
  • Dezelfde oefening zoals hierboven geschreven maar nu zijwaarts. => beweeg hier ook met de knieën geplooid. (2 maal)
  • Loop tussen potje 1 en 2 met de knieën op (minstens 10 maal de knieën op tussen de potjes), loop tussen 2 en 3 met de hielen tegen het achterwerk (minstens 10 maal de hielen op tussen de 2 potjes), voer deze oefening afwisselend uit tot het laatste potje. (2 maal)

 

2.  Stretchen (15 min)

Voorwaarts stretchen

Zet je in zenkutsu dachi. Linker been staat voor en achterbeen staat achter.

  • Breng je heup in de grond, knie goed naar voren voorbij je tenen.
  • Breng je knie juist boven de grond (achterste voet met de bal van de voet op de grond) met de armen zijwaarts gestrekt naast je lichaam. (probeer je evenwicht te houden)
  • Idem maar maak zo ver als je kan een rechtse gyaku tsuki, probeer dit zo lang en zo ver mogelijk aan te houden.
  • Breng de knie op de grond (ook de achterste voet zal met de wrijf op de grond plaats nemen) en breng je heup in naar de voorste knie.
  • Zet je op je achterste been, je linkse been ligt gestrekt voor je uit. Neem de bal van de voet vast en breng je gestrekte lichaam naar voor.

Herhaal deze oefening ook met je rechter been naar voor en je linker been naar achter in zenkutsu dachi.

 

Zijwaarts stretchen

Zet je in kokutsu dachi (de T-stand)

  • Zet je zo diep als je kan in een correcte stand, rug goed recht – achterste knie staat boven je voet en voorste knie is lichtjes gebogen.
  • Breng met je elleboog je achterste knie klein beetje uit zijn positie naar achter.
  • Buig door de achterste knie en duw op deze knie ook met elleboog de knie naar achter, het ander been is nu gestrekt.
  • Herhaal deze oefening ook aan de andere kant.
  • Eenmaal de 2 kanten gestretcht zijn probeer dan van links naar rechts en omgekeerd te bewegen over de grond (indien mogelijk zonder behulp van de handen op de grond)

 

3.  Basis oefeningen kumite zonder attributen (10 à 15 min)

Elke oefening 10 maal links en rechts op techniek uitvoeren en nadien 10 maal links en recht met kracht en snelheid. (een stevige en luide kia mag steeds op je op te peppen). Deze kan je op een vrij plaats oefenen of tegen een muur oefenen (hierbij train je ook je afstand (skin touch)

 

  • Kisame (voorste hand) => breng je achterste been een schuifje naar voren (geplooide knie) en druk zo je hele lichaam en stoot naar voren
  • Gyaku (achterste hand) => deze wordt vaak gebruikt als tegenaanval, maar maak deze als een aanval, je voorste been zal een beetje schuin naar voren zetten terwijl met de gyaku tsuki uitvoert. Deze kan je shudan als jodan uitvoeren.
  • Kisame gyaku tsuki (voorste hand en gevolgd door achterste hand) => 2 oefeningen zoals boven beschreven na mekaar uitvoeren, 2 maal schuiven om zo ver mogelijk het doel te raken. Ook hier kan men afwisselen met jodan-shudan en jodan-jodan.
  • Kisame maiwashi (voorste hand en voorste been jodan) => oefening van kisame zoals hierboven geschreven herhalen en zo snel mogelijk de maiwashi geri uitvoeren. Kisame is een schijnbeweging maar moet ook hard en snel gegeven worden en direct gevolgd worden met maiwashi geri (cirkeltrap). Breng de knie zo hoog mogelijk om deze beentechniek uit te voeren.
  • Kisame uramawashi (voorste hand en voorste been jodan) => oefening van kisame zoals hierboven geschreven herhalen en zo snel mogelijk de uramaiwashi geri uitvoeren. Kisame is een schijnbeweging maar moet ook hard en snel gegeven worden en direct gevolgd worden met maiwashi geri (cirkeltrap, omgekeerde van maiwashi geri). Breng de knie zo hoog mogelijk om deze beentechniek uit te voeren.

 

4.  Kumite oefeningen uitvoeren zoals gedemonstreerd in dit filmpje